تبلیغات
تکنیک رایانه شهرک شهید محمد منتظری دزفول

تکنیک رایانه شهرک شهید محمد منتظری دزفول
نامی بر گرفته از زندگی پیشرفته انسان ها که در عصر نو  
نظر سنجی
نام تکنیک رایانه خوبه برای این وبلاگ (برام مهم هست این نظر سنجی )



یکی از ایل های مهم بالاگریوه ایل جودکی ( جویکی ) است که نام آن در متون قدیمی از جمله تاریخ گزیده ی حمد اله مستوفی نیز آمده است . بنا به روایتی محلی که پیش از این اشاره شد. نیای این ایل « جودک » ( جودکی ) نام داشته بنابراین به جودکی مشهور شده است . واژه ی جودکی را برخی به معنای سخاوتنمد و برگرفته از جود ( سخاوتمند ) می دانند. لیکن این واژه مرکب از دو کلمه ی « جود » ( جد ) به معنای تنها و بی همتا « کی » به مفهوم کوه و به معنای کوه تنها یا تنها کوه می باشد و گویا در گذشته نام منطقه ای بوده در بالاگریوه که نیای این ایل در آن می زیسته است و به نام این منطقه معروف یا نام برداشته شده است چنان که واژه های شبیه آن همانند کرکی ، ساکی ، بآوکی و ... نیز شایع است که مفاهیمی مشابه دارند. از سویی دیگر معینی نطنزی در صفحه 53 منتخب التواریخ آورده اند که « ... و ساکی و جودکی که به اسامی موضع خود مشهور شده اند » بنابراین آنچه گفته شد با توجه به کلام صاحب منتخب التواریخ می تواند به حقیقت نزدیکتر باشد ؛ ضمن آنکه مفاهیمی دیگری چون « جویکی » به معنای صمیمی و علاقه مند به یک دیگر یا « جودکی » به معنای بخشنده و بزرگ نیز در کلام عامه برای این کلام تعریف شده است.

ایل جودکی در گذشته در میانکوه و نیز در مناطقی چون تل ، کوماس و همچنین در دامنه های شمالی و جنوبی کوه دلیج زندگی نمودند و به مرور زمان در حاشیه و کرانه ی شرقی رود کشکو استقرار پیدا کرده اند .

البته عمده ی این استقرار را می توان مربوط به اسکان اجباری دانست که با این وصف بایست محل اسکان جودکی را بالاگریوه غربی و کرانه شرقی کشکو عنوان نمود.این ایل از مجموعه طوایف و تیره هایتشکیل شده است که به مرور زمان در دو شعبه و یا دو ایل جمعی موسوم به « آبسر » به ریاست آقارضایی ها و « ریخو » به ریاست آقامیرزایی ها ظاهر شده اند.

بنا به روایت سالخوردگان ؛ طوایف قدیمی این ایل که از نسل جودکی می باشند عبارتند از :

1 – طایفه ممی ون ( محمود وند ) 2 – طایفه بلاواسی 3 – طایفه( تیره بزرگ ) الهیاروند. ظاهراً گروهی از طایفه هفت تخم و نیز طایفه ( تیره بزرگ ) چمشکی از طوایف و تیره های موسوم به آبسری و چند گروه دیگر.

بنا به روایتی دیگر در گذشته تزدیک به 500 سال پیش طایفه ی ممی ون طایفه برتر جودکی و گویا شخصی مهدی بک نام سرکرده کل این ایل بوده است که حیدر که بنا به روایت عامه تبار او به ایل رشنو می رسد به نزد مهدی بک و ایل جودکی آمده و در کنار آنها سکنی گزیده است حیدر که ظاهراً فردی دانا و با تدبیر و به قولی با سواد بوده اند خیلی زود به عنوان مشاور و از جمله دست اندکاران ایلیاتی مهدی بک سرکرده این ایل خود را نشان می دهد و پس از آنکه مهدی بک به امر حکومت وقت کشته می شود حیدر سرکردگی جودکی را به دست می گیرد و از این زمان به بعد ریاست این ایل در اختیار پسران و نواده های وی قرار گرفته و طایفه ی حیدرون ( حیدروند ) به عنوان طایفه برتر در نظر می آید.

این قضیه را ظاهراً همه طوایف و تیر های ایل با کمترین اختلاف نظر می پذیرند تا اینکه میان باباخان پدر نصیر خان ( نواده هفتم حیدر ) که ریاست را در دست دارد و دو سه تن از برادران و خویشانش اختلاف می افتد و بنا به قول بعضی ها بابا خان دستور به کشتن مخالفین می دهد اما این اختلاف در زمان نصیر خان به اوج خود رسید چه اینکه خان لر میرزا حاکم وقت لرستان نصیرخان جودکی را محبوس گردانیده و در نهایت به دار آویخت و البته برادران وی را به جای ایشان در مسند ریاست ایل نشاند.

از طرفی فرزندان نصیرخان این دگرگونی را برنتافته و در یک اقدام عجیب 3 تن از برادران نصیر خان را به قتل رسانده و ریاست را به فرزندان نصیر باز گرداندند.

برادران نصیر خان و به طور طبیعی آقا رضا پسر بزرگ نصیر خان رئیس ایل گردیدند. با مرگ آقارضا نظر پسر وی به جای پدر ایل را به دست گرفت که این موضوع برای برادران آقارضا بخصوص آقامیرزا گران آمد و چون هیچ یک از طرفین حاضر به عدول از ریاست نشدند و از طرفی دیگر متاسفانه برادر کشی در بین آنان شایع گردیده و این منازعه به کشته شدن نظر توسط  آقامیرزا و فرزندانش و به پیامد آن کشته شدن  آقامیرزا و ظاهراً یکی از فرزندانش ( یوسف ) بدست آقارضایی ها منجر شد.

از همین زمان مرکز حکمرانی ایل جودکی که در آبسر و قلعه نصیر قرار داشت عملا به دو ایل جمعی آبسر و ریخو تقسیم و دودمان آقامیرزا با تشکیل ایل جمعی ریخو مرکب از طوایفی چون هفت تخم ، ممی ون ، شهسوارون ، لنگونی ، لتون ، بخشی ون ، تلی و ... منطقه ریخو و اطراف آن را به عنوان محدوده ایل جمعی خود قرار دادند و قدزت مطلق آبسر و قلعه نصیر را مخدوش ساخته و از آن پس ایل جودکی مرکب از دو ایل جمعی آبسر به ریاست آقارضایی ها و ریخو به ریاست آقامیرزایی ها گردید. اختلاف میان دو ایل جمعی همچنان ادامه داشت اما پس از نظرآقامیرزا ریاست ایل جمعی آبسر به محمد علی خان و سپس به فتح اله خان و ریاست ایل جمعی ریخو به نامدارخان وپس از آن به عباس خان رسید و اینان ضمن اینکه رقابت را در دستور کار قرار دادند اما تا حدودی وضعیت را آرام ساخته و از کشت و کشتار جلوگیری نمودند . بعد از فتح اله خان ریاست آقا رضایی ها به مراد خان و ریاست آقامیرزایی ها به علی مراد خان رسید.

دوران این دو مصادف با حضور قوای دولتی در سال های نخستین قرن 14 است. دراین گیرو دار سپهبد امیر احمدی با مرادخان از در مصالحه و آشتی وارد ولی علی مراد خان را به زندان روانه ساخت . زندانی شدن علی مراد خان باعث گردید تا آقامیرزائی ها نسبت به مراد خان کینه به دل گیرند و او را مسبب این موضوع بدانند. این کینه زمانی افزوده شد که سپهبد اسب علیمرادخان را به مراد خان بخشید.

با این اوصاف روزی مراد خان به همراه گروهی از کدخدایان طوایف جودکی برای اخذ مالیات به منطقه ی تحت قلمرو علیمردا خان رفته و با دعوت برادران علیمراد خان به خانه آنها وارد شد و عملا با این اقدام وضعیت را بسیار وخیم ساخت. برادران علیمراد خان که منتظر فرصتی بودند تا از مرادخان انتقام بگیرند به وسیله ی علی اکبر خان فرزند علیمراد خان که پیر بچه بود خواهان بازگرداندن مرکب علیمرادخان شدند اما از قضای روزگار مرد با تدبیری چون مراد خان این خواسته را رد کرد و برادران علیمراد خان به ویژه علی محمد خان که به شدت خشمگین شده بود با کمال تاسف در خانه مراد را قتل رساند. علی محمد خان و شیر محمد خان فردای آن روز به کوه ها پناه برده تا اینکه از دست آقا رضائی ها و قوای دولتی در امان بمانند اما بلاخره پس از مدتها دستگیر شدند و حکومت وقت به جرم شرارت و قتل مراد خان آنان را به جوخه ی اعدام سپرد.

پس از این واقعه اسفبار تا حدودی اوضاع آرام شده و سران آقارضایی ها که مهم ترین آنها محمد میرزا خان ، رحیم خان ، عزیزاله خان و ملک نیاز خان بوده اند از یک طرف علیمراد خان و اسفندیار خان بزرگان آقا میرزایی ها از سوی دیگر، سعی در آرامش وضعیت داشته و تقریبا با پیوندهای که بین آنان برقرار گردید ضمن استقلال کامل این دو ایل جمعی نشانه هایی از انسجام کل ایل نیز بروز پیدا کرد.

 

برچسب ها: جـــودکی، طـایـفه، ایل، خان،
[ چهارشنبه 11 آبان 1390 ] [ 11:50 ق.ظ ] [ بهزاد غلامی حاجی آباد ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

تکنیک رایانه

نامی بر گرفته از

زندگی پیشرفته انسان ها که در عصر نو زندگی میکنند

و به همه چیز می پردازد

و با ارسال نظرات و پیشنهادات شما دوستان عزیز

در شکلی جدید رو به پیشرفت قرار دارد

مدیریت این وبلاگ را شما در دست دارید

اگه دوست دارید با ما همراه شوید مطالب خود را با نام خود در این وبلاگ ثبت کنید

تا با همکاری شما به بهترین وبلاگ ایران تبدیل شود

بهزاد غلامی حاجی آیاد (بی صدا)

myirann@yahoo.com


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
خرید عینک آفتابی تبادل لینک - تبادل لینک

انتخاب بهترین وبلاگ ماه